
2019]  Emory Journal of Asian Studies  1 
 

 Chinese State-Owned Media Coverage of Labor 
Strikes: A Foxconn Case Study 

 
Max Abramson1 

Emory University

Introduction 

Chinese media, specifically state-run news organizations such as the 
Global Times, Xinhua, China Daily, is frequently accused of being “overly 
simplistic and potentially dangerous… selling ‘patriotic conspiracy 
theories’” or “suppressing news… overwhelming it, flooding the market 
with [their] own information” in their role as the largest media sources in 
China.2 These allegations are supported by the many international 
organizations charged with ranking countries according to their press 
freedom and internet restrictions. Freedom House has deemed China’s press 
“not free” with a nearly identical classification for its internet access rights. 
Political rights and civil liberties are ranked at 7, meaning least free 
possible, and 6 respectively, giving China an overall score of 6.5. 
Unpacking this classification, both media reporting and group activism have 

                                                           
1 A version of this paper was presented at the 2019 REALC Undergraduate Students 
Research Symposium and is also published in the 2019 REALC Undergraduate Students 
Research Symposium Special Edition of the Emory Journal of Asian Studies. 

2 Zheping Huang, and Zheping Huang. "Inside the Global Times, China's Hawkish, 
Belligerent State Tabloid." Quartz. August 10, 2016. https://qz.com/745577/inside-the-
global-times-chinas-hawkish-belligerent-state-tabloid/; Isaac Stonefish. "Is China's 
Xinhua the Future of Journalism?" Newsweek. September 10, 2010. 
https://www.newsweek.com/chinas-xinhua-future-journalism-71961; Andrew Higgins. 
"Hong Kong Clings to Separate Identity." The Independent. October 08, 2012. 
https://www.independent.co.uk/news/world/asia/hong-kong-clings-to-separate-identity-
8201862.html. 

https://qz.com/745577/inside-the-global-times-chinas-hawkish-belligerent-state-tabloid/
https://qz.com/745577/inside-the-global-times-chinas-hawkish-belligerent-state-tabloid/
https://www.newsweek.com/chinas-xinhua-future-journalism-71961


2019]  Emory Journal of Asian Studies  2 
 

“struggled in the midst of a multiyear crackdown” in the fight for human 
and labor rights in China.3 This view has been echoed by other groups such 
as Reporters Without Borders’ RSF Index and Knoema’s (a digital statistics 
firm) China Press Freedom Index.4  

These depictions of Chinese media raise the question of what the stances 
of Chinese state-owned media sources should be when reporting on specific 
issues. Analyzed through the lens of Western media and international 
organizations, it seems as though one should expect a unified ideological 
line based on the official Chinese Communist Party (CCP) position. For 
example, if a news outlet truly was focused on creating a “flood” of 
information passed down from the government, its tone towards the CCP 
should be consistent with the official government position and narrative. 
These concerns at the academic level are based on analyses of Chinese 
media and how Chinese media still retains much of the original Soviet 
model of journalism, where the media acts as a “mouthpiece” for the state.5 
Others still go as far as to say that the Chinese state uses state-owned media 
sources to “manufacture consensus” through the agenda-setting effects 
provided coverage of certain issues.  However, this notion is controversial 
as some scholars have argued that the effect is minimal or non-existent.6 

                                                           
3 "Freedom in the World 2017: China." Freedom House. March 20, 2017. Accessed April 
03, 2019. https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2017/china. 

4 “New Report Finds Media Freedom Declined Globally." VOA. April 20, 2016. 
https://www.voanews.com/a/reportmedia-freedom-declines-globally/3293474.html; 
"China Press Freedom Index, 2002-2018." Knoema. 
https://knoema.com/atlas/China/Press-freedom-index. 

5 Z. He, “How do the Chinese media reduce organizational incongruence? Bureaucratic 
capitalism in the name of communism.” in Chinese media, global contexts, (London: 
Routledge, 2002), 196–214; Guoguang Wu. "Command Communication: The Politics of 
Editorial Formulation in the People’s Daily." The China Quarterly137 (1994): 194. 
doi:10.1017/s0305741000034111. 

6 H. Fang, A comprehensive history of Chinese journalism, Vol. III. (Beijing: Renmin 
University of China Press, 1996), 81-85.; (cont.) 

https://www.voanews.com/a/reportmedia-freedom-declines-globally/3293474.html


2019]  Emory Journal of Asian Studies  3 
 

Contributing to this debate, while some studies have found variation in the 
presentation of overall coverage by Chinese state-owned media, these 
studies also found that many of the media outlets regularly arrived at similar 
ideological conclusions despite large variation in share of voice and tone.7  

To analyze the level of control of Chinese media-state interactions, a 
proper indicator is an issue of immense importance. Such an indicator 
carries significant implications for the both the state narrative and the 
correctness of information disseminated by state-owned media, while also 
accounting for sufficiently available data such that a meaningful connection 
can be established.8 More specifically, one of the most contentious and 
informative issues in terms of Chinese control over the media narrative 
regards the coverage of labor disputes and strikes. These disputes are 
viewed not only as a source of public dissatisfaction with the government, 
but also a threat to corporate reliance on cheap labor that encourages 
manufacturing investments from abroad. As a result, labor disputes are a 
valuable indicator of the Chinese media’s ability to produce coverage 
regarding challenging issues given strict government standards.9 In this 
                                                           
G. Yu, Tracking the change: Chinese journalism practice and theory in a transitional 
era, (Beijing: Central Compilation & Translation Press, 1996), 120-137; G. Zhang, “An 
analysis of the “agenda setting function” of the Chinese media,” The Journalist Monthly 
6 (2001): 3–6. 

7 Shaun Breslin, and Shen Simon. "Online Chinese Nationalism." WRAP. September 01, 
2010. http://wrap.warwick.ac.uk/43592/; Ying Jiang, Cyber-nationalism in China: 
Challenging Western Media Portrayals of Internet Censorship in China. (Adelaide: Univ. 
of Adelaide Press, 2012), 31-54. 

8 Dan Wu, Therese Hesketh, and Xu-Dong Zhou. "Media Contribution to Violence 
against Health Workers in China: A Content Analysis Study of 124 Online Media 
Reports." The Lancet386 (2015). doi:10.1016/s0140-6736(15)00662-5; Ying Jiang, 
"‘Reversed Agenda-setting Effects’ in China Case Studies of Weibo Trending Topics and 
the Effects on State-owned Media in China," Journal of International Communication20, 
no. 2 (2014): 168-83. doi:10.1080/13216597.2014.908785. 

9 Caldwell Ernst, “Horizontal Rights and Chinese Constitutionalism: Judicialization 
Through Labor Disputes,” Chicago-Kent Law Review 88(1) (2013): 63-91; Kan Wang, 
and Manfred Elfstrom, "Worker Unrest and Institutional Change: Perceptions of Local 
Trade Union Leaders in China," China Information31, no. 1 (2016): 84-106. 

http://wrap.warwick.ac.uk/43592/


2019]  Emory Journal of Asian Studies  4 
 

context, no dispute is more high profile and consequential than that of the 
Foxconn labor struggle (2008-present), which are largely viewed as an 
indicator of larger labor unrest in China.10 This case study provides an 
illuminating analysis regarding CCP influence over media in the context of 
labor and provides a much clearer statistical picture than a data set that 
might include a number of confounding variables.11 Furthermore, the 
struggle surrounding Foxconn is a significant Chinese labor dispute, and 
reveals information regarding the tone with which actors are recognized and 
the share of voice they receive by Chinese state media in similar contexts. 

Hypothesis 1: Chinese state-owned media will maintain homogeneous 
coverage in both tone and share of voice in coverage of the Foxconn labor 
disputes. 

Hypothesis 2: Chinese state-owned media will maintain a positive tone 
for reporting on the Chinese government and corporations. 

                                                           
doi:10.1177/0920203x16682491; Fang Cai, and Meiyan Wang. Labour Market Changes, 
Labour Disputes and Social Cohesion in China. (Paris: OECD Publishing, 2012), 78-95. 

10 Jan Larsen, “Recent Labor Unrest in China,” Transfer: European Review of Labour 
and Research 17 (1) (2011): 91-93; Qijin Cheng, Feng Chen, and Paul Sf Yip. "The 
Foxconn Suicides and Their Media Prominence: Is the Werther Effect Applicable in 
China?," BMC Public Health11, no. 1 (2011). doi:10.1186/1471-2458-11-841; Michael 
Bush, “Foxconn Crisis Proves Need for Global PR,” Advertising Age 81(40) (2010): 6; 
Sarah Waters, "Workplace Suicide and States of Denial: The France Telecom and 
Foxconn Cases Compared," TripleC: Communication, Capitalism & Critique. Open 
Access Journal for a Global Sustainable Information Society15, no. 1 (2017): 191-213. 
doi:10.31269/triplec.v15i1.801; Jenny Chan, "Dying for an IPhone: The Labour Struggle 
of China’s New Working Class," TripleC: Communication, Capitalism & Critique. Open 
Access Journal for a Global Sustainable Information Society12, no. 2 (2014). 
doi:10.31269/triplec.v12i2.637. 

11 Feagin, J., Orum, A., & Sjoberg, G. A case for case study. (Chapel Hill: University of 
North Carolina Press, 1991), 115-150. 

 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  5 
 

Hypothesis 3: Chinese state-owned media will cover workers with a 
negative tone. 

Hypothesis 4: Chinese state-owned media will grant a larger share of 
voice to the Chinese government and corporations than to the workers. 

Hypothesis 5: Chinese state-owned media will give workers a low share 
of voice. 

Hypothesis 6: Length and date of publication for articles by state-owned 
media will have no substantial correlation with tone or share of voice in 
those articles.  

Data and Method 

The study seeks to determine with what tone does Chinese state-owned 
media address actors in labor disputes. I use Dunaway’s (2013) approach 
regarding content analysis of visibility and tone from approach to code 
variables in order to produce relevant data. Included in the data set were 
date published, outlet, length of article, tone towards actors, visibility of the 
actors, and headline.12 Actors are defined as the CCP, Foxconn, and 
workers/labor activists. A significant difference from Dunaway in terms of 
scope of analysis is that this study does not seek or claim to derive the 
determinants of these tones from particular media characteristics. Rather, 
the results are meant to aid in the determination of tonal preferences from 
state-owned media when covering labor disputes and their relative 
proximity to what might be considered the ‘party line.’ This method tests 
the assumption that Chinese media should remain favorable in reporting 
towards the CCP and CCP-favored groups, while negatively reporting on 
other actors adversarial to the CCP narrative. More specifically, this 

                                                           
12 Johanna Dunaway, “Media Ownership and Story Tone in Campaign News,” American 
Politics Research 41(1) (2013): 24-53.  

 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  6 
 

involves testing the differences between the various outlets as they report, 
along with testing their similarity in terms of tone and share of voice. 

To this end, a content analysis of state-owned media coverage of 
Foxconn labor disputes will be used as a method to determine what tone is 
used, the variation between state-owned media sources, and their 
favorability towards certain actors. This analysis seeks to code the tone of 
three state-owned media sources, The Global Times, Xinhua, and China 
Daily in their coverage of Foxconn labor disputes between 2008-2018. 
These state-owned media sources are the three largest state-owned outlets 
in China, and 3 of the top 10 media sources in the country.13 This analysis 
involves a test of the similarity of the results between the various outlets, 
coded as 1, 2 or 3 (for The Global Times, Xinhua and China Daily 
respectively). The outcome holds relevant information regarding the state-
owned media (who should be the most vulnerable to state pressure and 
censorship) and their responses to labor disputes, acting as an indicator of 
the likely response of Chinese media to other labor and human rights issues. 
Furthermore, this functions as a test of the veracity of analyses conducted 
by Freedom House, Reporters Without Borders, Kneoma, and others 
regarding the ideological homogeneity and subservience of state-owned 
media to the CCP. 

Sample Information 

Sampling was done through Factiva, searching for “Foxconn” news 
stories of any kind from the aforementioned media outlets. Of the results, 
those which were not directly related to labor disputes, such as articles about 
new products, were filtered out. The remaining articles were sufficient in 
sample size to analyze all remaining articles (see Appendix A; Figures 1 
and 2; Appendix C, Figure 1; Appendix D, Figure 1; Appendix F, Figure 
1). 

                                                           
13 "China Profile - Media." BBC News. March 06, 2018. 
https://www.bbc.com/news/world-asia-pacific-13017881. 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  7 
 

Dependent Variable 

Content analysis of reporting on Foxconn labor disputes by the three 
state-owned media sources was used to test the hypotheses. The most 
important constants between the three sources are their ownership by the 
state and their coverage of only the Foxconn labor disputes between 2008-
2018. The dependent variable is the homogeneity between their coverage in 
terms of tone and share of voice among the three actors. In all three cases, 
the company itself is either owned entirely by the CCP (Xinhua) or is an 
official publication of the CCP (China Daily and The Global Times) (BBC 
2018). Online English-version publications of articles regarding the labor 
disputes by The Global Times, Xinhua, China Daily were content analyzed 
and coded for tone in coverage and by the visibility of government actors, 
companies, and workers/activists (the dependent variables analyzed). The 
coverage analyzed spans from January 2008 to December 2018. To compile 
this data, the database Factiva was used to identify news regarding 
Foxconn’s labor disputes. The coding scheme used a system of tone analysis 
which ascribed values of 0 for no overall tone, 1 for negative tone, 2 for 
balanced tone, and 3 for positive tone. The same scheme was applied to 
visibility through share of voice which was marked as 0 for no reference, 1 
for minor share of voice, 2 for moderate share of voice, and 3 for large share 
of the voice in the article.  

Independent Variable 

The independent variable is the outlet of publication. While this may 
seem to be a minor categorical distinction, it is important to note the 
significant homogeneity among the three sources. As such, difference, or 
the lack of difference, between the various outlets described above serve as 
important indicators of the Chinese media control structure as well as 
government connection to these outlets. As this is a comparison of three 
populations (both for the tone and the share of voice), a one-way ANOVA 
test is utilized to determine if the null hypothesis of their mean tone and 
share of voice are the same. This will demonstrate if at least one of the media 
sources is different, which would evidence that there is some variation in 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  8 
 

the ways in which state-owned media report on labor disputes. This test was 
followed by a paired means t-Test to determine which pairs of means are 
different and to determine what state-owned outlet produces different 
results from the rest of the group. The results were controlled for variation 
in length of article so as to not give longer articles a greater ability to allow 
expansive share of voice or tone simply by nature of being longer. 

The search term within Factiva was “Foxconn[,]” from January 2008 to 
December 2018. Restrictions on the search was that it had to be related to 
Foxconn (meaning excluding all other articles through Factiva’s filtering 
parameters). The articles had to be published between January 1, 2008 and 
December 31, 2018. Articles not pertaining to labor disputes or working 
conditions (including worker suicides) were removed from consideration. 
In the case of the Global Times, these parameters led to a reduction of the 
86 results found to only 19, which were then coded (n=19). Xinhua 
produced only 52 results, which were then reduced to the much smaller 
sample size of 8 before coding (n=8). For China Daily, the reduction was 
from 241 (including duplicates filtered out by Factiva) to 28 and then coded 
(n=28). In total, the number of articles coded was 55. There is a discrepancy 
in terms of the sample size in each group, which might make analysis of the 
largest media corporation, China Daily, much more representative than the 
smallest, Xinhua. No other restrictions were put in place with regards to 
author, company, subject, industry or region.  

Findings 

As expected, the ANOVA test revealed that the null hypothesis (H0: μ1 
= μ2 = μ3) failed to be rejected in that it demonstrated that F < F was critical 
in all tone and share of voice determinations for all actors. As such, there is 
strong evidence for Hypothesis 1 relating to their similarity in coverage. 
However, unexpectedly, they were consistent, but only in the opposite 
direction of the original Hypotheses 2, 3, 4, and 5. The original hypotheses 
posited that state-owned media would be similar in terms of their positive 
coverage of the state and companies, with negative coverage for the workers 
according to the same degree of coverage regarding share of voice. Instead, 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  9 
 

the results indicated that state-owned media maintains a consistently 
negative view and a low share of voice for the government with a high share 
of voice for the company and workers. This indicates a substantial departure 
from the original assumptions of the introduction. 

Tone 

Opening with tone, specifically with the results from Outlet 1 (The 
Global Times), the results seem incompatible with the hypotheses stated 
earlier. The distribution of tone towards the government (see Appendix A; 
Figure 1) falls on either a null value or negative in most cases (μ Tgvt = 
0.94736842105). The average tone for the government coverage was either 
negative or the government was not mentioned at all. This conflicts with 
Hypothesis 2 which posits that the Global Times would maintain a positive 
tone towards the CCP on average. The fact that the Global Times fails to 
meet this hypothesis calls into question the accusations of its role as a 
“mouthpiece” for the state given that many of the articles published in this 
context reflect badly upon the government. Furthermore, the tone towards 
the company (see Appendix A; Figure 2) also provides evidence against 
Hypothesis 2, which argued that the media would maintain a positive tone 
towards Foxconn. As stated previously, the party tends to take the side of 
corporations, previously going so far as to prevent reporting on industrial 
disasters in the name of protecting foreign investment. Yet in the reporting 
by The Global Times, most of the articles published had a negative tone, 
with the entirety of the remainder being neutral (μ Tcompany = 
1.26315789474). This μ demonstrates that the average tone was negative 
with a slight move towards neutral. The final actor, the workers, also 
provides evidence for the opposite of what Hypothesis 4 would suggest 
relating to an expectation of negative coverage of workers and labor 
activists (see Appendix A; Figure 3). The Global Times treated the workers 
with the best average tone of all. Most stories were in a positive light, and 
the remainder tended to be neutral. Only a small few were negative (μ 
Tworker = 2.26315789474). The μ for Tworker demonstrates that the 
average tone was neutral with a slight tendency towards positive coverage. 
Both Outlet 2 (China Daily) and Outlet 3 (Xinhua) support similar results 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  10 
 

relative to the evidence against the hypotheses presented earlier. The One-
Way ANOVA test on the tone demonstrates that their results were similar 
within a standard deviation with the results from coding Outlet 1.  

Share of Voice 

With regards to share of voice, the results are extremely similar in terms 
of their evidence against the relevant hypotheses (4 and 5), as it 
demonstrates that the distribution of share of voice for the Chinese 
government in all three outlets is extremely low relative to the other actors 
involved in the dispute. Moreover, the workers had the highest degree of 
share of voice overall, and many articles directly quoted them. Despite the 
low share of voice for the government, the high share of voice for the 
company does support that portion of the hypothesis. While not nearly as 
high as that of the workers, the companies were mentioned in every article 
to some degree, with a large number of the articles using a statement by the 
company in their titles. At the same time, this might be the result of bias 
given the search terms which, by virtue of using the name of the company 
“Foxconn” as the query, guaranteed at least their mention in the article and 
likely. Regardless, these results lead to a rejection of the original hypotheses 
on the grounds of the evidence stating that the Chinese government on 
average, across all outlets, received less coverage than either the corporation 
or workers.  

Furthermore, there seems to be no preference between the various state-
owned media outlets as to share of voice, with the results staying fairly 
uniform and well within the requirements for an ANOVA test of similarity 
(see Appendix A; Figure 3). This provides evidence of Hypothesis 1, which 
posited that the state-owned media would maintain a similar amount of 
share of voice in their coverage. As stated previously, the ANOVA tests 
demonstrate a remarkable degree of similarity, albeit with the opposite 
similarities than those predicted by the other hypotheses.  

 

 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  11 
 

Connection Between Word Count and Tone/Share of Voice 

Referencing the final hypothesis, substantial correlation between the 
word count and the tone or share of voice of articles was a relevant question 
as longer articles might have more space to reference all of the relevant 
actors in a dispute. However, as can be seen in Appendix A; Figure 7, the 
R2 data demonstrates that such a model on a least sum squared line is not 
predictive of the variation between the articles for Outlet 1 (Global Times). 
As a result, length of article is not a relevant indicator of either share of 
voice or tone, which supports hypothesis 6. Similarly, the date of 
publication resulted in similar outcomes, with the R2 demonstrating that the 
model produced from a least sum squared line did not predict variation 
between the articles. This lack of predictive capacity in trend lines for tone 
is mirrored by Outlet 3 (China Daily), the R2 for Tgvt (0.112), Tcompany 
(0.092) and Tworkers (0.001). Share of voice also has low predictive value 
in trend lines, with R2 of 0.109 for SVgvt, 0.091 for SVcompany, and 0.002 
for SVworkers. As such, it seems that there is no significant correlation 
between length and tone or share of voice for Outlet 1 and 3.  

However, moving to Outlet 2 (Xinhua), a few results show a much more 
predictive R2, making it possible to ascribe them some attention and 
significance. Looking at the R2 for Tgvt (0.527), there is a strong 
explanation of the variance of the model, meaning that there is a significant 
connection between the date published and Tgvt. This means that there was 
a shift in coverage of government, as Tgvt increased upwards. At the same 
time, there was a much smaller R2 for Tcompany (0.002) and Tworkers 
(0.014) However, this effect was even more pronounced in the share of 
voice, in which the R2 for SVgov was 0.658, meaning that it explains a large 
amount of the variance among the data, which indicates a substantial change 
in share of voice for the government in their articles over time, trending 
upward (see Appendix E; 3). The results are smaller for SVcompany (R2 = 
0.175) and SVworkers (R2 = 0.384). While the R2 value for SVworkers is 
relatively small (indicating a lower degree of predicted variance), its level 
of predictive value still makes it a relevant, if less valuable, indicator. As 
such, it is reasonable to conclude that there is a change over time in 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  12 
 

SVworkers, although minor. Based on these results, Hypothesis 6 for 
Outlets 1 and 3 fails to be rejected, as the trend lines do not meet a 
significant level of prediction of variation in order to make it valuable 
indicator of change for those outlets. However, there is enough evidence to 
reject the Hypothesis for Outlet 2 in the context of the Tgvt and SVgov 
results as well as arguably the SVworkers. As such, this outcome indicates 
that the date of the article’s publication is a significant variable in the 
determination of coverage of the government and share of voice for the 
workers. I will analyze this effect below. 

Date of Publication 

Analyzing each outlet, the results of testing if date had any correlation 
with tone or share of voice varied widely in statistical significance. With 
Outlet 1 (Global Times), the R2 for Tgvt, Tcompany, and Tworkers are all 
incredibly small, meaning that in that case, the model to predict variance 
between the data points is not significant. With such small values, it seems 
that the coverage in terms of tone did not evolve over time for Outlet 1. This 
also holds true when looking at the R2 for the connection between date 
published and share of voice, and as a result, one can determine that both 
the tone and the share of voice for Outlet 1 are related in a statistically 
insignificant way. In terms of tone, there is little predictive value in the Tgvt 
(0.001) and Tworkers (0.095) R2. Meanwhile, the results for Tcompany are 
somewhat small in terms of their predictive ability (0.333, meaning it 
predicts a third of variance. For Outlet 2, the tone demonstrated little 
connection to the date published Tgvt (0.049) and Tcompany (0.105) had 
very small R2. While Tworkers was relatively larger, it was not substantial 
enough to warrant indicating a connection (0.0245). The largest R2 for 
Outlet 2 was the R2 for SVcompany (0.333) which is still small, but 
significant enough to warrant mention. However, none of these values 
indicate that there is any significant connection between the date published 
and the tone or share of voice in Outlet 2. Regarding Outlet 3, the date 
published seems to have little connection to tone, as all of the constituent 
variables had low R2. Tgvt had an R2 of 0.112, Tcompany had an R2 of 0.092 
and Tworkers had an R2 of 0.001. None of these indicate any form of 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  13 
 

substantial connection between the tone and the date published, mirroring 
both Outlet 1 and 2, indicating that there is little predictive power in a model 
for tone by date. The share of voice R2 were not any more predictive, with 
SVgov, SVworkers, and SV company all having very low predictive value. 
As a result, it is reasonable to state that Outlet 3 has little connection 
between date and the dependent variables.  

Based on the repeatedly low R2 in the regression lines for the date 
relative to tone and share of voice, Hypothesis 6 fails to be rejected based 
on that there seems to be little substantial connection between the two. As 
such, it can largely be eliminated as a potential source of bias in the analysis, 
although future analysis might still want to control for it given the small, 
but present connection seen in the Tcompany for Outlet 1 and SVcompany 
connection for Outlet 2. 

Error and Limitations 

In terms of potential sources of error, this study was confined to the 
English language editions of Chinese state-owned news media given my 
lack of familiarity with the Chinese language. Editions in Chinese and 
English may reflect different results. There is also a chance of error 
regarding nuances lost in translation, which is a potential site of future 
research. Furthermore, the small sample size of <15 for Outlet 2 (Xinhua) 
may cause the results to be misleading with non-normal distributions. These 
potential errors are even more significant given the lack of intercoder 
reliability due to a lack of resources to produce coders and create significant 
results. Future research might attempt to verify the conclusions of this study 
utilizing intercoder testing. This lack of intercoder reliability is potentially 
very problematic as Neuendorf (2002) notes, "given that a goal of content 
analysis is to identify and record relatively objective (or at least 
intersubjective) characteristics of messages, reliability is paramount. 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  14 
 

Without the establishment of reliability, content analysis measures are 
useless."14 

Conclusion 

The findings of this study not only diverged from the hypothesis stated 
in the introduction, but they indicate that nearly the exact opposite 
conclusions should be drawn. As seen in the figures of tone for the 
distribution of Tgvt, Tcompany, and Tworker across all of the state-owned 
media sources, the government and companies alike tended to be portrayed 
in a negative light, despite state control. This directly calls into question the 
argument prevalent in both journalism and intellectual discussion which 
argues that the state-owned media is nothing more than a platform for the 
official CCP narrative. As a result, my conclusion diverges from much of 
the literature on the subject, which still largely regards the role of Chinese 
state-owned media as an attempt to set the government agenda by the CCP.  

An additional important distinction is that research regarding Chinese 
state-owned media does not often focus on labor issues, but on topics which 
might be more prominent for everyday citizens such as the presidential term 
limits, the environment, or regional tensions. While these issues might also 
provide excellent data from which conclusions could be drawn, there is a 
significant variable introduced when the topic has high visibility on both the 
international sphere and in public discourse. This is not to argue that there 
was little international discussion regarding the Foxconn labor disputes, but 
rather that other studies might be further confounded by international 
visibility. Proven by the relatively small number of articles over a 10-year 
period, it seems logical to conclude that the Foxconn labor dispute is less 
visible than other issues, such as issues regarding foreign policy. Overall, 
there is great opportunity for research beyond simply labor.  

 

                                                           
14 K. A. Neuendorf, The Content Analysis Guidebook,” (Thousand Oaks (California): 
Sage, 2002), 141. 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  15 
 

Bibliography 

Huang, Zheping, and Zheping Huang. "Inside the Global Times, China's 
Hawkish, Belligerent State Tabloid." Quartz. August 10, 2016. 
https://qz.com/745577/inside-the-global-times-chinas-hawkish-
belligerent-state-tabloid/. 

Fish, Isaac Stone. "Is China's Xinhua the Future of Journalism?" 
Newsweek. September 10, 2010. https://www.newsweek.com/chinas-
xinhua-future-journalism-71961. 

Higgins, Andrew. "Hong Kong Clings to Separate Identity." The 
Independent. October 08, 2012. 
https://www.independent.co.uk/news/world/asia/hong-kong-clings-to-
separate-identity-8201862.html. 

"Freedom in the World 2017: China." Freedom House. March 20, 2017. 
Accessed April 03, 2019. https://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2017/china. 

"New Report Finds Media Freedom Declined Globally." VOA. April 20, 
2016. Accessed April 03, 2019. 
https://www.voanews.com/a/reportmedia-freedom-declines-
globally/3293474.html. 

"China Press Freedom Index, 2002-2018." Knoema. Accessed April 03, 
2019. https://knoema.com/atlas/China/Press-freedom-index. 

He, Z. “How do the Chinese media reduce organizational incongruence? 
Bureaucratic capitalism in the name of communism.” in Chinese 
media, global contexts, London: Routledge, 2002, 196–214. 

Wu, Guoguang. "Command Communication: The Politics of Editorial 
Formulation in the People’s Daily." The China Quarterly137 (1994): 
194. doi:10.1017/s0305741000034111. 

Li, L. “On agenda-setting in the manufacturing of mainstream public 
opinion.” Zhuku. March 21, 2009. 
http://zhiku.xinwenren.com/2009/0321/2334.html. 

Fang, H. A comprehensive history of Chinese journalism, Vol. III. Beijing: 
Renmin University of China Press, 1996. 

https://qz.com/745577/inside-the-global-times-chinas-hawkish-belligerent-state-tabloid/
https://qz.com/745577/inside-the-global-times-chinas-hawkish-belligerent-state-tabloid/
http://zhiku.xinwenren.com/2009/0321/2334.html


2019]  Emory Journal of Asian Studies  16 
 

Yu, G. Tracking the change: Chinese journalism practice and theory in a 
transitional era. Beijing: Central Compilation & Translation Press, 
1996. 

Zhang, G. “An analysis of the “agenda setting function” of the Chinese 
media.” The Journalist Monthly 6 (2001): 3–6 

Breslin, Shaun, and Shen Simon. "Online Chinese Nationalism." WRAP. 
September 01, 2010. http://wrap.warwick.ac.uk/43592/. 

Jiang, Ying. Cyber-nationalism in China: Challenging Western Media 
Portrayals of Internet Censorship in China. Adelaide: Univ. of 
Adelaide Press, 2012. 

Wu, Dan, Therese Hesketh, and Xu-Dong Zhou. "Media Contribution to 
Violence against Health Workers in China: A Content Analysis Study 
of 124 Online Media Reports." The Lancet386 (2015). 
doi:10.1016/s0140-6736(15)00662-5. 

Jiang, Ying. "‘Reversed Agenda-setting Effects’ in China Case Studies of 
Weibo Trending Topics and the Effects on State-owned Media in 
China." Journal of International Communication20, no. 2 (2014): 168-
83. doi:10.1080/13216597.2014.908785. 

Larsen, Jan. “Recent Labor Unrest in China.” Transfer: European Review 
of Labour and Research 17 (1) (2011): 91-93. 

Ernst, Caldwell. “Horizontal Rights and Chinese Constitutionalism: 
Judicialization Through Labor Disputes.” Chicago-Kent Law Review 
88(1) (2013): 63-91. 

Cai, Fang, and Meiyan Wang. Labour Market Changes, Labour Disputes 
and Social Cohesion in China. Paris: OECD Publishing, 2012. 

Wang, Kan, and Manfred Elfstrom. "Worker Unrest and Institutional 
Change: Perceptions of Local Trade Union Leaders in China." China 
Information31, no. 1 (2016): 84-106. doi:10.1177/0920203x16682491. 

Cheng, Qijin, Feng Chen, and Paul Yip. "The Foxconn Suicides and Their 
Media Prominence: Is the Werther Effect Applicable in China?" BMC 
Public Health11, no. 1 (2011). doi:10.1186/1471-2458-11-841. 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  17 
 

Bush, Michael. “Foxconn Crisis Proves Need for Global PR.” Advertising 
Age 81(40) (2010): 6.  

Waters, Sarah. "Workplace Suicide and States of Denial: The France 
Telecom and Foxconn Cases Compared." TripleC: Communication, 
Capitalism & Critique. Open Access Journal for a Global Sustainable 
Information Society15, no. 1 (2017): 191-213. 
doi:10.31269/triplec.v15i1.801. 

Chan, Jenny. "Dying for an IPhone: The Labour Struggle of China’s New 
Working Class." TripleC: Communication, Capitalism & Critique. 
Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society12, 
no. 2 (2014). doi:10.31269/triplec.v12i2.637. 

Feagin, J., Orum, A., & Sjoberg, G. A case for case study. Chapel Hill: 
University of North Carolina Press, 1991. 

Dunaway, Johanna. “Media Ownership and Story Tone in Campaign 
News.” American Politics Research 41(1) (2013): 24-53.  

Neuendorf, K. A. The Content Analysis Guidebook. Thousand Oaks 
(California): Sage, 2002. 

"China Profile - Media." BBC News. March 06, 2018. 
https://www.bbc.com/news/world-asia-pacific-13017881. 

 

 

 

 

 

 



2019]  Emory Journal of Asian Studies  18 
 

APPENDIX A. OVERVIEW OF SORCES UTILIZED. 

Figure 1. Bar Chart of the Number of Articles Which Mentioned “Foxconn.” 

 

Figure 1. Bar Chart of Number of Articles Coded. 

 

 

0

50

100

150

200

250

300

N
um

be
r o

f A
rt

ic
le

s

Databases

Global Times Xinhua China Daily

0

5

10

15

20

25

30

N
um

be
r o

f A
rt

ic
le

s 
Co

de
d

Databases

Global Times Xinhua China Daily



2019]  Emory Journal of Asian Studies  19 
 

Figure 3. Comparison Between Tone and Share of Voice Between Outlets 1-3. 

 

APPENDIX B: TONE IN OUTLET 1 (THE GLOBAL TIMES) 2008-

2018. 

Figure 1. Histogram of Tgvt Distribution for Outlet 1 (Global Times). 

 

 

0

0.5

1

1.5

2

2.5

3

3.5

Tgov Tcompany Tworkers SVgvt SVcompany SVworkers

Co
di

ng
 A

ve
ra

ge

Coding Categories

Global Times Xinhua China Daily

0

2

4

6

8

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  20 
 

Figure 2. Histogram of Tcompany Distribution for Outlet 1 (Global Times). 

 

Figure 3. Histogram of Tworkers Distribution for Outlet 1 (Global Times). 

 

 

 

 

0

5

10

15

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency

0
2
4
6
8

10
12

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  21 
 

APPENDIX C: SHARE OF VOICE IN OUTLET 1 (THE GLOBAL 

TIMES) 2008-2018. 

Figure 1. Frequency of Mention of “Foxconn” 2008-2018. 

 

Figure 2. Histogram of SVgvt Distribution for Outlet 1 (Global Times). 

 

 

 

0

2

4

6

8

10

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  22 
 

Figure 3. Histogram of SVcompany Distribution for Outlet 1 (Global Times). 

 

Figure 4. Histogram of SVworker Distribution for Outlet 1 (Global Times). 

 

 

 

 

 

0
2
4
6
8

10
12

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency

0
2
4
6
8

10
12

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  23 
 

APPENDIX D: TONE IN OUTLET 2 (XINHUA) 2008-2018. 

Figure 1. Date and Distribution of Coverage. 

 

Figure 2. Histogram of Tgvt Distribution in Outlet 2 (Xinhua). 

 

 

 

0

1

2

3

4

5

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  24 
 

Figure 3. Histogram of Tcompany Distribution in Outlet 2 (Xinhua). 

 

Figure 4. Histogram of Tworkers Distribution in Outlet 2 (Xinhua). 

 

 

 

0
0.5

1
1.5

2
2.5

3
3.5

4
4.5

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency

0

0.5

1

1.5

2

2.5

3

3.5

4

4.5

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  25 
 

APPENDIX E. SHARE OF VOICE IN OUTLET 2 (XINHUA) 2008-

2018. 

Figure 1. Histogram of SVgov Distribution in Outlet 2 (Xinhua). 

 

Figure 2. Histogram of SVcompany Distribution in Outlet 2 (Xinhua). 

 

 

0
0.5

1
1.5

2
2.5

3
3.5

4
4.5

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

bin

Frequency

0
1
2
3
4
5
6
7
8

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  26 
 

Figure 3. Histogram of SVworkers Distribution in Outlet 2 (Xinhua). 

 

APPENDIX F: TONE IN OUTLET 3 (CHINA DAILY) 2008-2018. 

Figure 1. Date and Distribution of Coverage. 

 

Figure 2. Histogram of Tgvt Distribution in Outlet 3 (China Daily). 

0

1

2

3

4

5

6

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  27 
 

 

Figure 3. Histogram of Tcompany Distribution in Outlet 3 (China Daily). 

 

 

 

 

 

0

5

10

15

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency

0

5

10

15

20

25

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  28 
 

Figure 4. Histogram of Tworkers Distribution in Outlet 3 (China Daily). 

 

 

APPENDIX G. SHARE OF VOICE IN OUTLET 3 (CHINA DAILY) 

2008-2018. 

Figure 1. Histogram of SVgov Distribution in Outlet 3 (China Daily). 

 

 

0

5

10

15

20

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency

0
2
4
6
8

10
12

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency



2019]  Emory Journal of Asian Studies  29 
 

Figure 2. Histogram of SVcompany Distribution in Outlet 3 (China Daily). 

 

Figure 3. Histogram of SVworkers Distribution in Outlet 3 (China Daily). 

 

 

 

 

0

5

10

15

20

25

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency

0

5

10

15

20

0 1 2 3 More

Fr
eq

ue
nc

y

Bin

Frequency


